چگونه یک آگهی تبلیغاتی خوب بنویسیم؟

امروزه یکی از راه های کسب موفقیت در حوزهی کسب و کار، انجام تبلیغات درست است. از راه های تبلیغاتی مؤثر، می‌توان به نوشتن آگهی تبلیغاتی اشاره کرد. پس اولین قدم برای درج یک آگهی تبلیغاتی خوب، یادگرفتن  مهارت چگونه خوب نوشتن متن آگهی است. رسالت یک آگهی تبلیغاتی آن است که مخاطبین را به سمت خود جذب کند و باعث بالا رفتن میزان فروش  و ارائه خدمات شود. با ما در این مقاله همراه باشید، تا از تکنیک های لازم نگارش متن آگهی مطلع شوید.

  • هدف تبلیغاتی خود را مشخص کنید

اولین مرحله در نگارش آگهی تبلیغاتی، تعیین هدف است. اینکه شما بدانید هدف از تبلیغی که قصد انجام آن را دارید چیست، به مشخص شدن استراتژی های شما در کل مسیر کمک خواهد کرد. اینکه هدفتان جذب مخاطب بیشتر است، فروش فوری محصول و یا… در لحن، انتخاب کلمات و محتوای متن آگهی شما تاثیر مستقیم خواهد داشت.

  • در چه محیطی متن آگهی را بنویسید

فرآیند نگارش متن آگهی تبلیعاتی برای یک کسب وکار، اتفاق بسیار حائز اهمیتی است و در واقع تنها کانال ارتباطی با مشتریان همین متن خواهد بود. پس برای شروع نگارش ، شما احتیاج به تمرکز بالایی خواهید داشت. محققان بسیاری این عقیده را دارند که نوشتن متن در یک محیط آرام و بی سر و صدا، به بالا رفتن بازدهی تبلیغات کمک بسیاری خواهد کرد. پس حتما به مکان مناسبی رفته و آنجا شروع به نوشتن کنید.

  • تیتر اصلی چگونه باشد

مرحلهی بعدی که بسیار مهم و تاثیرگذار نیز است، این که شما برای متن خود، تیتر مناسب بنویسید. تجربه نشان داده کاربران بدون این که تمام متن آگهی شما را مطالعه کنند، از روی تیتر اصلی محتوا را مورد قضاوت قرار میدهند. پس تیتر باید به گونهای باشد که برای مخاطبین جذاب به نظر رسیده و او را به خواندن ادامهی متن ترغیب کند. همچنین استفاده از کلمات کلیدی در تیتر بسیار حائز اهمیت است. چند نکته که در نوشتن تیتر توجه به آن الزامی است، از جمله: نام مخاطبین هدف خود را در تیتر بیاورید، تیتر باید جذاب باشد پس از کلمات جذب کننده و شگفت انگیز استفاده کنید، کنجکاوی مشتری را برانگیخته کنید، از کلمات مبهم و گنگ استفاده نکنید تا مخاطب متوجه اصل موضوع شود و از فعل های منفی در تیتر استفاده نکنید.

  • کوتاه، ساده و قابل درک بنویسید
این مطلب را هم بخوانید :   معرفی برخی تجهیزات آزمایشگاهی و کاربرد شان

یکی از مهم ترین مواردی که در متن آگهی تبلیغاتی باید به آن توجه کرد، کوتاه بودن متن است. شما باید توجه داشته باشید، کلماتی که استفاده میکنید از تعداد مجاز آن فراتر نرود. متن آگهی هرچه پیچیده تر باشد، تاثیر کمتری در مخاطب خواهد گذاشت. بیشتر افراد آگهی هایی را که متن آن کوتاه است، به یاد دارند، اما تعداد کسانی که متن های بلند آگهی های تبلیغاتی را به یاد دارند، بسیار کم و انگشت شمارند. شما باید با ظرافتی تمام، درخطوط کمی که مورد استفاده قرار میدهید، تمام ویژگی های لازم محصول یا خدمات خود را بیان کنید.

در ضمن سعی کنید طول جمله هایی که مینویسید یک اندازه نباشد تا برای مخاطب ایجاد خستگی نکند، خطوط با طول های متفاوت کوچک وبزرگ انتخاب مناسبی است. ساده نویسی نیز یک هنر است، منظور از ساده نویسی هم، نگارش به زبان محاوره و استفاده از کلمات رایج و ساده است، کلمات سنگین و ثقیل به شما کمکی نکرده و اتفاقا از هدف دورتان خواهند کرد.

  • مهم ترین اصل محتوای متن

باید به این نکته توجه لازم را داشته باشید، که مخاطبین شما زمان کوتاهی را صرف خواندن متن آگهی شما خواهند کرد، پس بهترین کار آن است که شما در چند خط ابتدایی متن آگهی، مهم ترین ویژگی محصول یا خدمات خود را بیان کنید و مخاطب را برای خواندن باقی متن ترغیب کنید. پس از ایجاد انگیزه، خیلی زود سر اصل مطلب بروید. همچنین از حاشیه رفتن و نوشتن مطالب بی ربط خودداری کنید. میتوانید نقل و قول هایی از مشتریان قبلی خود نوشته و شاهدی بر مدعای خود بیاورید. البته باید مراقب باشید تا با تعریف های بیجا مخاطبینتان را دلزده و مشکوک نکنید.

  • متن را برای مشتری بنویسید
این مطلب را هم بخوانید :   محله ما راهنمای شهری برای معرفی امکانات عمومی و کسب و کار های نزدیک محل شما

اول از همه لازم است که مشتری خود را بشناسید، برای شناخت اکثر مشتریانتان هم باید به محصول یا خدمات خود رجوع کنید، به طور مثال اگر محصول شما یک وسیلهی تخصصی ورزشی است، پس عمده مشتریان شما ورزشکاران خواهند بود. شناخت مشتری شما را در چگونه نوشتن لحن متن کمک خواهد کرد. پس هنگام نگارش متن خود را جای مشتری بگذارید و از دریچهی نگاه او به متن آگهی تبلیغاتی، نگاه کنید. هرآنچه که دغدغهی مشتری از ارائهی یک محصول یا خدمات است را به طور مختصر، مفید  وقابل فهم نگارش کنید، همچنین متن را خطاب به او بنویسید. یادتان باشد مشتری برای سرگرمی مشغول خواندن متن شما نیست، پس اطلاعات به جا و درست به او ارائه بدهید.

  • متن آگهی تبلیغاتی نوشته شده را چندباره بازخوانی کنید

شما باید بارها و بارها متن خود را از ابتدا تا انتها با صدای بلند بازخوانی کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا در صورت لزوم کلمات را تغییر دهید و کلمات مناسب دیگری را جایگزین کنید، قسمت های طولانی و توضیحات اضافی را حذف کنید و موارد لازم را به آن بیافزایید. همچنین در این بازخوانی باید حواستان را متمرکز بر روی غلط های املایی و دستور زبانی کنید، چرا که نشانه های کم سوادی در متن آگهی تبلیغاتی، آن آگهی را محکوم به شکست خواهد کرد.

نتیجه گیری از چگونگی نوشتن متن تبلیغاتی

پس تا اینجا دانستید که نوشتن متن آگهی تبلیغاتی، مانند نوشتن هر متن و بیانیهی عادی نخواهد بود و رعایت اصول گفته شده از جمله: مشخص کردن هدف تبلیغاتی، کوتاه و ساده نویسی، شناخت مشتری، بی حاشیه سر اصل مطلب رفتن و…شما را در نوشتن متن آگهی تبلیغاتی خوب و جذب بیشتر مخاطبین کمک خواهد کرد. در نهایت هرچقدر شما بتوانید نکات لازم در درست نویسی یک متن تبلیغاتی را رعایت کنید، همان اندازه به هدف خود نزدیکتر خواهید شد. در این مقاله سعی شد تا اصول اصلی و اساسی گفته شود و امیدواریم شما نیز بتوانید متن آگهی تبلیغاتی خوبی را نگارش کنید.